מבקר המדינה: טור ביקורת שבועי • אריאל שרפר

    אריאל שרפר No Comments on מבקר המדינה: טור ביקורת שבועי • אריאל שרפר
    23:02
    01.05.24
    אבי יעקב No Comments on מקסימום איכות במינימום מחיר: טיולי בין הזמנים זה מקס סטוק

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    על קו הזינוק

    בתקופת בין הזמנים נהוג לצאת לטייל בנופיה היפים של ארץ הקודש, ומי שממש מתעקש להפוך גם את חווית הטיול ללימוד מצטייד בנוסף ל- "חוק לישראל" או "ותן חלקנו" גם בגרסה עדכנית של הספר -"צמח צדק תרדוף"- כדי לדעת על פי המגדיר בין קודש לחול ובין עובש לבוץ בדיוק איזה שיח פרח או פרי האדמה נמצא בדרכו, מהן תכונותיו ואיזו תועלת תצמח ממנו כשיהיה גדול ויגיע זמנו לצאת מבית-גידולו ולהיכנס לתיק או לפה.

    האילנות הנאים, הצמחים והפירות שברא הקב"ה בעולמו שונים ומשונים זה מזה- וטוב עשו חכמינו בעבר ובהווה שחברו מגדירים רבים כדי לתת לכל צמח וצמח את ההרגשה שהוא מיוחד במינו, ויעיד על כך המחבר החוקר שאין בעולם הזה שני צמחים זהים זה לזה, ואם במקרה נמצא התלמיד חכם והצמחוני שמצא כדבר הזה- שימהר לשלוח עדכון לפני צאת המהדורה הבאה.

    גם מבחינת המסלולים עצמם יש שוני ברמות הקושי ובהתאמת הטיול למשתתפיו באם מדובר במשפחות, בני ישיבות, חברים מהקהילה או השכונה או ועדי עובדים. אבל הדבר העיקרי שיוצא לטייל בארץ ישראל ואינו צריך מגדיר- זה האדם עצמו.

    טרם ראיתי בטיולים הרבים שזכיתי ללכת בדרכי אבות בחברון, באזור מעבר הירדן, בעיר דוד או במערת אליהו הנביא- מטיילים שמסתובבים עם "מגדיר בני אדם". כי בתחום הזה ידוע לכל- שכשם שאין פרצופיהם דומים, כך אין דעותיהם שוות.

    אך אם נחזור מהטיולים היפים בארץ הקודש אל המציאות בימות החול- יתכן שנופתע לגלות שלאחרונה נראתה בארץ תופעה מדאיגה של סיווג אנשים לפי מגזרם ומוצאם, וחלוקתם לקבוצות שנדמה שאינן זוכות להזדמנויות שוות בכל תחומי החיים בחברה מתוקנת, צודקת ולא מפלה.

    הדרישה והחקירה של אדם על פי מראהו החיצוני והרקע שנלווה לו שגובש לעיתים ממקור לא ידוע המבוסס ברובו על דעות קדומות או מוטות לצד אחד- מזכירה מאד את החיפוש אחר צמחים משונים שגדלים באזורים מסוימים בלבד, אינם מצויים בקלות ברוב חלקי הארץ ואינם נגישים לכל אדם, ושומרים בקנאות על ייחודיותם.  וכשאותם אנשים מנסים בכל זאת להכות שורשים ולגדול ולהתחזק גם באזורים רחוקים מהמקום בו נולדו וגדלו, יש חלילה הרואים בהם שורש פורה ראש ולענה- ומנסים בכוח לעקור אותם מנחלתם החדשה, ולהחזירם אל החממות הסגורות.

    כשאני חושב על הנתונים המזעזעים אליהם אנו נחשפים מדי פעם בחברה הלא ממש אחידה שלנו, המצביעים על פערים משמעותיים בשכרם של אנשים שעובדים קשה בדיוק כמו כל אדם אחר- אך בסופו של חודש נשפטים לפי אמות מידה אחרות רק בגלל שהם שונים במראם ובמורשתם- לא עוזבת אותי התחושה שאולי כולם לא באמת מתחילים את מרוץ החיים על קו זינוק אחיד- ולצערי יש כאלה שבגלל זה מוותרים מראש על החלום שינצחו ונשארים הרחק מאחור.



    0 תגובות